Jez - dvestotič in zadnjič

Petra Vidali Petra Vidali
14.11.2019 16:07

Predstava, ki jo je v Mali drami v osemnajstih letih videlo 10.000 gledalcev, se bo nocoj poslovila

Dodaj med priljubljene.
Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj.
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Peter Uhan

Nocoj ob 19. uri bo v Kozlerjevi dvorani v Pivovarni Union v Ljubljani 200. ponovitev predstave Jez. Dramo je leta 1987 napisal takrat 26-letni irski dramatik Conor McPherson, na oder ljubljanske Male drame pa jo je 23. aprila 2001 v prevodu Tine Mahkota postavil Mile Korun. Od petih igralcev je imel takrat Borštnikov prstan Ivo Ban (Jack), vmes sta ga dobila Igor Samobor (Jim) in Saša Pavček (Valerie), samo še vprašanje časa je, kdaj ga bosta dobila Aleš Valič in Branko Šturbej. Samobor in Ban sta dobila za ti vlogi Borštnikovo nagrado za igro, no, Samobor jo je dobil še za vlogo Ponyja Williama v Harrowerjevih Nožih v kurah v režiji Mateje Koležnik. Noži so dobili leta 2001 Borštnikov grand prix, nagrado za režijo pa je dobil Janez Pipan za Bakerjevo Uršulo. Kakšna sezona, kakšna dramatika, kakšna Drama! Noži in Uršula so živeli še približno dve leti, precej za predstavi na velikem odru, Jez na malem odru pa še 18 let. Pred štirinajstimi dnevi so iz SNG Drama Ljubljana sporočili, da bodo predstavo nehali igrati z 200. reprizo in da bodo 197., 198., 199. in zadnja predstava zunajserijske, za pravim točilnim pultom v pivovarni. Vstopnice so pošle v enem dnevu.

Nalezljiv užitek in mojstrstvo v detajlih

Stotridesetminutno predstavo brez pavze je ob publiki soglasno vzljubila tudi kritika. Blaž Lukan je zapisal: "Jez je uprizoritev iz enega kosa, naporna, a plodna, brez napak (...) Na površini so neobvezni dialogi ob pivu pa prigodne zgodbice o duhovih, znotraj pa tiči sporočilo o 'jezu'. Za povrhnjico iz besed se skriva nakopičena 'nema' snov, ki preti, da bo predrla zaporo in se razlila po okolici. To snov v Jezu določa paradigma samote in osamljenosti. Štirje moški - predvsem pa trije samci - živijo v odročnih krajih osamljeno življenje, ki je polno vračajoče se preteklosti in neizpolnjene prihodnosti. Ženska, ki se naseli v njihovem svetu, pa je samotna; razlog za njeno bolečino je hčerkina smrt. (...) Junaki Jezu agirajo navznoter, intenzivno, prezentno tako v lastnem delovanju kot v spremljanju tujega, z razločno izrisano karakterno pojavnostjo. V njihovi igri je nalezljiv užitek in mojstrstvo se razkriva v detajlih, poslušanju, odzivanju in natančnem odmerjanju besed (za to imajo zasluge tudi prevajalka Tina Mahkota, dramaturginja Darja Dominkuš in lektorica Tatjana Stanič) oz. dejanj." O igralskih kreacijah je zapisal: "Ivo Ban je kot Jack nekakšen motor pripovedi in njenega zapletanja, njegov osnovni ton je mehkoba, tipiziranje lika izpelje občutljivo, s komičnim pridihom, a tudi z namigom grenkobe, ki bruhne na dan v njegovi zgodbi o nesojeni ljubezni. Branko Šturbej je prijazni in ne ravno podjetni točaj Brednan, ki se odlikuje kot zvesti poslušalec: na njegovem obrazu se sobesednikova pripoved nazorno zrcali, z občutkom pa izvede prehode v zmedenost in jecljanje, ki razkrivajo njegovo zadrževano željo po ženski. Igor Samobor je za lik Jima našel učinkovit in smešen 'model' v križu trdega in okorelega samca in pivca, ki pa ne gre čez mejo, in ga opremil s serijo togih gibov, dolgih gest in zabodenih pogledov ter mu v pripovedi o prikaznih tipološke meje razširil in nas napotil v njegovo 'ozadje'. Finbar Aleša Valiča je razpet med postavljaštvo edinega poročenca med samci in njegovo avtentično ranljivost; v pripovedi o lastnem strahu pa se razkrije, da je iz iste snovi kot njegovi prijatelji in da ima lahko samota mnogo obrazov."
O igri Saše Pavček pa je Petra Pogorevc zapisala: "Še posebno težka naloga je v tej bizarni moški druščini namenjena Valerie, ki jo odlično odigra Saša Pavček; če se do njenega monologa podijo po zraku štorije o škratih, vilinskih bitjih in duhovih, je namreč prav ona tista, ki jez dokončno poruši. Do usodnega trenutka obvladana, vljudna in tudi zavzeta poslušalka, ki pušča gledalca v ugibanju, ali jo zgodbe navzočih moških res zanimajo in do katere mere ji laskajo njihovi komplimenti, tedaj izbruhne v pretresljivo, toda še malo ne patetično izpoved o zgodbi svojega življenja."

Peter Uhan

Ena največjih gledaliških sreč

Igralce smo pred zadnjo predstavo vprašali, kaj toliko let srečevanja za istim šankom naredi igralcu. Kaj se v osemnajstih letih zgodi z besedilom, z likom, s človekom, ki ga igra?
Saša Pavček: "Jez je dobro napisana in dobro zrežirana psihološka igra, kjer se ljudje med seboj pogovarjajo, se slišijo, čutijo. V takem gledališču je lepo igrati. V svetu, kjer si slišan, pa lepo živeti. Je tudi igra, kjer se stikata prostora živih in mrtvih. Tako kot se vsi liki zbližujejo med seboj, postaja tudi prostor onostranstva domač in topel. Ta igra me je naučila mirnejšega sobivanja s tistimi, ki jih ni več. Jez je tudi duhovita igra, ki nas je že med vajami radostila s humorjem. Veliko smo se smejali, na vajah, gostovanjih. Veliko internih štosov, ki sprostijo.
V 18 letih se je v realnem življenju zgodilo veliko, veliko hitrih sprememb, igra pa je na srečo zastala v času, kjer pripovedovanje zgodb, medsebojni ogenj in iskreno čustvovanje ohranjajo svojo moč. Po navdušenih reakcijah občinstva bi rekla, da je ljudem tako gledališče blizu. Meni tudi. In moja vloga mi je na srečo nudila veliko možnosti za osebno izpoved. Temu sem zelo hvaležna."

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.