(FILMSKA KRITIKA) Iskanje smisla z detektivsko lupo

Matic Majcen
04.09.2021 06:00
Čilenski dokumentarni film Krt je nenadejan triumf in eden najboljših filmov na temo starosti v sodobnem filmu.
Dodaj med priljubljene.
Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj.
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Film Krt (foto: Demiurg)
Demiurg

V zadnjih letih res ni manjkalo filmov, ki tematizirajo življenje v poznem življenjskem obdobju. Še posebno po uspehu filma Ljubezen (Amour, 2012) se je zdelo, da se je evropski film začel odločneje premikati v produkcijo filmov za starejše občinstvo, ki v skladu z demografskimi trendi postajajo vse pomembnejša ciljna skupina gledalcev. Nekateri od teh filmov, denimo Mladost (Youth, 2015) in 45 let (45 Years, 2015), so bili izjemni, mnogi so preprosto utonili v pozabo.

V tem letu pa je kot strela z jasnega iz povsem drugega konca sveta na sceno priletel film Krt (El Agente Topo, 2020), pri katerem je fascinantna že sama zgodba o nastanku. Čilenska režiserka Maite Alberdi se je namreč odpravila posnet dokaj temačen dokumentarec v domu upokojencev. Po tem, ko je slišala o zlorabah v ustanovi za starostnike, si je domislila, da bi pod krinko tja poslala detektiva, ki bi raziskal primer, filmska ekipa pa bi pod pretvezo snemanja idiličnih prizorov o domu v resnici snemala neke vrste dokumentaristično detektivko. Potem pa je vmes vstopilo - življenje. Izbrani detektiv je staknil poškodbo kolka, tako da so morali v časopisu objaviti nov oglas za delo detektiva v starostni skupini 80 do 90 let. Odziv je bil izjemen, izbirali so lahko med več kot 50 kandidati, filmska ekipa pa je na koncu izbrala gospoda z imenom Sergio Chamy. Obenem pa je dobila tudi povsem drugačen film od tistega, kot so si ga predstavljali.

Krt namreč bolj kot resnična detektivka zdaj privzema obliko zelo prisrčne komedije. Starostniški protagonist ima na vsakem koraku težave z uporabo digitalne tehnologije, kar v zgodbo že samo po sebi vnese obilo humorja. Poleg tega pa je Albedijeva povlekla sijajno potezo, ko je poteku dogodkov preprosto pustila, da gredo po svoji naravni poti. Zgodba o detektivu se tako postopoma prelevi v toplo zgodbo o iskanju smisla v poznih letih ter o sprejemanju življenjske usode. In prav to je pri tej pripovedi tisto najbolj prepričljivo - njen razplet so krojili povsem nenadejani in nenačrtovani dogodki, ki jih na začetku snemanja niti približno ni bilo v scenariju.

S svojo izvirno premiso in navdahnjeno izvedbo se Krt tako umešča v sam vrh filmov na temo življenja v starosti. Le redko se zgodi, da kakšen film, ki cilja na konkretno starostno skupino gledalcev, dejansko preseže tovrstne razmejitve in ustvari univerzalno pripoved o življenju, s katero se lahko identificirajo vsi. Filmu namreč na izredno spreten način uspe povedati in prikazati nekaj tako bistvenega o našem položaju in vlogi na tem svetu, da je njegova duhovna sporočilnost neustavljivo nalezljiva. Oskarjevska nominacija za najboljši dokumentarec je tako bila več kot zaslužena, slovenska distribucija filma pa ponuja lepo priložnost, da se tudi gledalci pri nas seznanijo s to nepričakovano mojstrovino.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Preberite celoten članek

Sklenite naročnino na Večerove digitalne pakete.
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
  • Obiščite spletno stran brez oglasov.
  • Podprite kakovostno novinarstvo.
  • Odkrivamo ozadja in razkrivamo zgodbe iz lokalnega in nacionalnega okolja.
  • Dostopajte do vseh vsebin, kjerkoli in kadarkoli.