
V Prešernovem gledališču Kranj se pripravljajo na 51. Teden slovenske drame (TSD), ki bo zaradi še vedno negotove situacije z novim koronavirusom letos v prvi polovici novembra. TSD je osrednji festival uprizoritev, nastalih po slovenskih dramskih besedilih, ki ga Prešernovo gledališče Kranj s podporo ministrstva za kulturo in Mestne občine Kranj organizira že dobrega pol stoletja. Zaradi epidemije covida-19 je bil lani jubilejni, petdeseti festival izveden le delno, saj sta bila tekmovalni in spremljevalni program prvič v zgodovini festivala odpovedana. Letošnji festival bi se moral pričeti 27. marca, vendar trenutne razmere ne zagotavljajo njegove izvedbe, zato so se organizatorji odločili, da tekmovalni in spremljevalni program izpeljejo v prvi polovici novembra. Selektorju Roku Andresu je uspelo lani kljub epidemiji in okrnjeni gledališki dejavnosti ogledati si kar 38 uprizoritev, nastalih na podlagi slovenskih dramskih predlog.
Tekmovalni in spremljevalni program
Tekmovalni program
• Sedem vprašanj o sreči (Lutkovno gledališče Ljubljana in Slovensko mladinsko gledališče), režija: Tomi Janežič
• Rok Vilčnik - rokgre: Pošta (Drama SNG Maribor), režija: Juš A. Zidar
• Gejm (Maska Ljubljana in Slovensko mladinsko gledališče), režija: Žiga Divjak
• Matjaž Zupančič: Nova rasa (SNG Drama Ljubljana), režija: Matjaž Zupančič
• Oče Romuald/Lovrenc Marušič: Škofjeloški pasijon (Prešernovo gledališče Kranj in Mestno gledališče Ptuj), režija: Jernej Lorenci
• Nejc Gazvoda: Jazz (Mestno gledališče ljubljansko), režija: Nejc Gazvoda
Spremljevalni program
• Jernej Potočan: Žalostinke (Mestno gledališče ljubljansko), režija: Jan Krmelj
• Not Dead Enough/Vestern (Glej), avtorska predstava
• Patrizia Jurinčič Finžgar: Bidovec-Tomažič - Tovarištvo (Slovensko stalno gledališče, Trst), režija: Patrizia Jurinčič Finžgar
• Mitska (EX-teater), režija: Hristina Vasić Tomše
• Matjaž Zupančič: Vladimir (Gledališče Stojan Bačvarov, Varna, Bolgarija), režija: Nikolaj Kenarov
Ker bo glede na dolgo zaprtje gledališč pritisk na izvedbo gledališkega programa in obveznosti do abonentov jeseni še toliko večji, so se organizatorji odločili, da del dodatnega programa izvedejo že spomladi - predvsem tisti del, ki ga je v danih okoliščinah z upoštevanjem priporočil NIJZ za preprečevanje okužb mogoče izvesti. Tako je svoje delo že opravila žirija za nagrado Slavka Gruma, nagrado za mladega dramatika ter Grün-Filipičevega priznanja za dosežke na področju dramaturgije, ki so jo letos sestavljali Matej Bogataj, Srečko Fišer (predsednik) in Amelia Kraigher. Žirija je prebrala 36 besedil, prispelih na natečaj za nagrado Slavka Gruma, ter 11 besedil, prispelih na natečaj za nagrado za mladega dramatika/dramatičarko. Nominirance za nagrado Slavka Gruma bodo objavili na dan, ko bi se festival običajno začel - na svetovni dan gledališča, 27. marca letos. V spomladanskem oziroma običajnem terminu festivala bodo organizatorji v sodelovanju s Slovenskim gledališkim inštitutom (SLOGI) izpeljali tudi Pogovore z nominiranci, vsakoletno delavnico dramskega pisanja, ki jo bo letos vodila Kim Komljanec, obenem pa bodo v sodelovanju z enoto dramskih pisateljic in pisateljev Združenja dramskih umetnikov Slovenije pričeli projekt razvijanja kratkih dramskih besedil, namenjenih uprizoritvi prek videokonferenčne platforme Zoom.
Selektor je predlagal še poseben sklop
s spletnimi uprizoritvenimi projekti
Selektor Rok Andres je v svoji obrazložitvi med drugim zapisal: "Tako kot v mnoga druga področja je koronavirusno leto globoko poseglo tudi v podobo slovenskih uprizoritvenih predlog in (posledično) tudi v podobo uprizoritvene umetnosti. Izredno stanje je izoblikovalo zaostrene razmere dela in spremembe v programih ter prevrednotilo delovanje skupin, institucij in občutljivega ustvarjalca. Različni producenti so na 51. Teden slovenske drame prijavili skupaj 30 uprizoritev, ogledal pa sem si jih 38, kar vidneje odstopa od povprečja preteklih let (2016 - 49, 2017 - 62, 2018 - 57, 2019 - 48). Dobršen del uprizoritev sem si lahko ogledal v živo, zgolj osem na posnetku, od tega dve prek prenosa v živo." Omenja generalije, ki jih opažajo selektorji zadnjih let: družbeno angažirano gledališče, visok delež krstnih izvedb, igralske avtorefleksije, avtorski pristopi k besedilu in razumevanje dramskega besedila kot izhodiščnega teksta, na katerega se uprizoritvena ekipa naslanja ali nanj improvizira. Dramsko besedilo vse pogosteje nastane v procesu nastajanja uprizoritve, kar potrjujeta tudi pogled na prispela besedila za Grumovo nagrado zadnjih let in program 51. TSD.
Selektor je predlagal, da se na festivalu izvede še posebni spremljevalni program, v katerega bi vključili nekaj projektov, ki so lani nastali na spletu.