Ljubitelji kave, pozor! To vam bo všeč, nova raziskava kaže, da kava podaljšuje življenje

Že pretekle študije so pokazale, da redno pitje kave zmanjšuje tveganje za srčno-žilne bolezni in splošno umrljivost.

Zanimivo pa je, da za te zdravstvenike ne skrbi kofein, čeprav velja za najbolj znano sestavino kave.
Zanimivo pa je, da za te zdravstvenike ne skrbi kofein, čeprav velja za najbolj znano sestavino kave.
Sašo Bizjak

A.B.

Datum 12. junij 2026 06:00
Čas branja 3 min

Spremljajte zgodbe, ki so pomembne. Izberite Večer kot svoj prednostni vir v Googlu.

NASTAVI ↗

Imamo dobre novice za vse, ki si ne predstavljate začetka dneva brez skodelice dišeče kave. Očitno se vam ni treba odreči svoji najljubši razvadi, saj znanstveniki vedno znova potrjujejo njene pozitivne učinke na telo. Nova raziskava zdaj ponuja globlji vpogled v to, zakaj natančno vam kava pomaga živeti dlje. 

Že pretekle študije so pokazale, da redno pitje kave zmanjšuje tveganje za srčno-žilne bolezni in splošno umrljivost. Zdaj pa znanstveniki končno razumejo mehanizme, ki se skrivajo za temi blagodejnimi učinki. Raziskovalci s teksaške univerze A&M so v znanstveni reviji Nutrients objavili nova odkritja. Ugotovili so, da določene spojine v kavi aktivirajo jedrni receptor NR4A1. Ta protein v človeških celicah skrbi za odziv na stres in igra ključno vlogo pri staranju in razvoju bolezni.

Profesor veterinarske fiziologije in farmakologije Stephen Safe pojasnjuje, da kava dokazano spodbuja zdravje. Njegova ekipa je odkrila, da spojine iz kave sodelujejo s tem receptorjem in tako ščitijo telo pred poškodbami, ki jih povzroča stres. Receptor deluje kot nekakšen senzor za hranila. Če se tkivo poškoduje, receptor takoj reagira in poskuša ublažiti škodo.

To so živila, ki jih ne smete piti skupaj s kavo

Skrivnost se ne skriva v kofeinu

Zanimivo pa je, da za te zdravstvenike ne skrbi kofein, čeprav velja za najbolj znano sestavino kave. "Kofein se veže na receptor, a v naših modelih ne kaže večje aktivnosti," je pojasnil Safe. Glavno vlogo prevzemajo polifenolne spojine, kot je kofeinska kislina.

Te spojine se vežejo na receptor in ga aktivirajo ter tako neposredno vplivajo na obnašanje celic. S tem pomagajo pri preprečevanju bolezni, zmanjšujejo poškodbe celic in celo upočasnjujejo rast rakavih celic. Zaenkrat so raziskovalci to dokazali le v laboratorijskih modelih, zato strokovnjaki še čakajo na potrditev pri ljudeh.

Če se zjutraj zbujate utrujeni, delate to povsem osnovno napako

Temelj za zdravila prihodnosti

Znanstveniki se zavedajo, da kava verjetno ni edina zaslužna za te pozitivne učinke. V telesu deluje veliko različnih mehanizmov in receptorjev, a to odkritje predstavlja eno od izjemno pomembnih poti. Ker receptor NR4A1 sodeluje pri številnih bioloških procesih, bi boljše razumevanje njegovega delovanja lahko služilo kot varen temelj za razvoj novih terapij.

Strokovnjaki že pospešeno preučujejo sintetične spojine, ki bi lahko na ta receptor ciljale še bolj učinkovito kot naravne sestavine iz kave. Takšno raziskovanje bi sčasoma lahko pripeljalo do razvoja ciljnih zdravljenj za hude bolezni, kot je rak. Do takrat pa imate vsaj en znanstveni razlog več, da brez slabe vesti uživate v svoji vsakodnevni skodelici kave.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.
Ali bi moral poslanec Resnice Boris Mijič zaradi spornega poslovanja odstopiti?
Da, in to takoj.
81%
564 glasov
Samo v primeru obsodbe.
9%
66 glasov
Ne.
6%
39 glasov
Ne vem, ne poznam podrobnosti.
4%
29 glasov
Skupaj glasov: 698