
Samira Kentrić: Kako smo vam sedaj všeč?, digitalna risba in digitalni tisk na papirju
Pretekli teden so se v Umetnostni galeriji Maribor (UGM) poslovili od mednarodnega projekta Wom@rts, projekta za enakopravno reprezentacijo žensk na področju umetnosti, kulture in kreativnih industrij. UGM je bila eden od desetih partnerjev evropskega projekta.
Direktorica galerije Breda Kolar Sluga je v okviru projekta zasnovala multidisciplinarno potujočo razstavo, ki je ob 70. obletnici izdaje knjige Drugi spol filozofinje Simone de Beauvoir izpostavila aktualna vprašanja enakopravnosti žensk in ustvarjalnosti. Razstava je gostovala na desetih prizoriščih v partnerskih državah na Hrvaškem, v Franciji, na Irskem, v Litvi, Sloveniji in Španiji. Ob zaključku je izšel še katalog razstave.
Zaveza obdarovanca
V galeriji so zaključek projekta zaznamovali z gestami, ki dajejo upanje, da se bodo učinki projekta širili kljub uradnemu izteku. Breda Kolar Sluga je obiskovalcem in obiskovalkam galerije osebno izročila katalog, obdarovance pa ob tem posebej nagovorila. (Darilo je v vedno družbena pogodba, tudi če se tega ne zavedamo.) Ob sprejemu kataloga sta se dobitnica ali dobitnik zavezala, da bosta s svojim delom po najboljših močeh skrbela za izboljšanje položaja žensk v umetnosti. Oziroma tudi na področjih, na katerih pač delujeta.

Mery Pais: Is That You, video
"Zabaven" kviz o ustvarjalkah
Ob tem so obiskovalce povabili, da izpolnijo "kratek in zabaven kviz o ustvarjalkah v EU". Kratek že, ampak bolj tragičen kot zabaven. Kljub temu, da izpolnjevalec nekako pričakuje, da je v muzeju Prado na primer zelo zelo malo del, ki so jih ustvarile ženske, in to pričakovanje vkalkulira v odgovor, je zelo verjetno, da bo še vedno zgrešil. Torej: koliko od 1160 slik in 1627 umetniških del sploh na stalni razstavi v madridskem muzeju Prado so ustvarile ženske? Možnosti: med 0 in 10, med 10 in 50, med 50 in 200 ali več kot 200. Komaj verjetno, ampak pravilen je prvi odgovor. Kviz najdete na http://www.womarts.eu/women-in-art-quiz/.
Od 1 do 40 odstotkov
"'Inventura' je najprej pregled, soočanje z dejstvi in zato je bil prvi del projekta pravzaprav preštevanje. Koliko umetnic imamo, koliko njihovih del, kdaj so se odkupovala, kakšne so bile medijske reprezentacije ... Pričakovala sem nesorazmerje, ampak vseeno je dejansko nesorazmerje šokantno. V video zbirki UGM, ki nastaja od začetka devetdesetih let, je zastopanost ustvarjalk skoraj 40-odstotna, izenačenost pa dosegamo samo pri knjigah umetnice oziroma umetnika. Ker gre za še sodobnejši medij, lahko sklepamo, da se stvari spreminjajo, četudi izbira še ni bila sistemska, ampak naključna. Mislim, da lahko rečemo, da se napoveduje novo obdobje: ustvarjalk je več in dovolj so prodorne, da vstopajo v sistem enakovredno.
Za vsa pretekla obdobja - naša zbirka zajema dobrih sto let, od začetka 20. stoletja - je razmerje ena proti pet. Ampak to je primerjava umetnic in umetnikov. Ko pa seštejemo njihova dela, je razmerje še veliko slabše, število del umetnic ne doseže niti deset odstotkov.
Zanimivo je, da se zdi izven centra tovrstna statistika celo boljša kot v osrednjih nacionalnih institucijah. Uradni pregledi slovenske umetnosti 20. stoletja govorijo o poraznih številkah, posamezne reprezentacije zbirk imajo en odstotek umetnic." (Breda Kolar Sluga ob razstavi Inventura v Koroški galeriji likovnih umetnosti leta 2018)
Od raziskav do promocije
Projekt Wom@rts je v obliki interdisciplinarne iniciative razvil in izvedel širok nabor aktivnosti in znanj, od raziskav do promocije; od profesionalnih izobraževanj do izmenjave umetniških del. Med najbolj vidnimi dosežki projekta so v galeriji izpostavili mobilnost, usposabljanje, povezovanje.
Mobilnost: več kot 100 priznanih umetnic in intelektualk na začetku kariere se je povezovalo v okviru umetniških rezidenc, na dogodkih in festivalih. Profesionalno usposabljanje je za več kot 600 umetnic potekalo na osnovi raznolikih programov izobraževanja, mentorskih dejavnosti, delavnic in mojstrskih tečajev. Vzpostavljena je bila spletna platforma, ki bo tudi v prihodnje povezovala umetnice z namenom vidljivosti in promocije njihovega dela. Rezultat projekta je tudi poročilo o položaju žensk v različnih podsektorjih kreativnih industrij v državah EU, ki so ga partnerji objavili junija letos, in to poročilo je seveda pokazatelj stanja, ki ga je za dosego enakopravnosti treba spremeniti.

Mina Fina: Telo, sitotisk in svinčnik na papirju
Vloga UGM v projektu
UGM se je ideji projekta pridružila z vrsto aktivnostmi. Z razpisi je izbrala tri slovenske umetnice, ki so gostovale na različnih umetniških rezidencah: na rezidenci grafičnega medija v Limericku (Irska) je sodelovala umetnica in oblikovalka Mina Fina; na rezidenci digitalnih medijev v Avilésu (Španija) vizualna umetnica Ana Pečar ter na rezidenci stripa in ilustracije v centru stripovskega življenja Grand Angoulême (Francija) umetnica Samira Kentrić.
Katalog razstave
Katalog razstave Wom@rts predstavlja dela in biografije 32 umetnic, ki so sodelovale na rezidencah in razstavi, ter v slovenski ediciji ponuja besedila kuratorice razstave Brede Kolar Sluga, spremno besedilo ambasadorke projekta, filozofinje in vrhunske poznavalke opusa Simone de Beauvoir Eve D. Bahovec ter pesem psihologinje Alenke Rebula.
Razstava se je začela leta 2019 z dvema postavitvama v UGM Studiu ter je pot nadaljevala v Vilno, Santiago de Compostela, na Reko, v Angoulêm, Avilés in Limerick.
Zelo odmevna je bila potujoča razstava, ki jo je zasnovala in prva gostila UGM, nato pa je med letoma 2019 in 2021 krožila po Evropi. Uspešno je bilo tudi usposabljanje Ženske prihajajo (ime so povzeli po prvi slovenski feministični skulpturi Dube Sambolec), ki je ponudilo znanja od prezentacije do pravnih pomoči, ki jih v rednem izobraževanju primanjkuje, za uveljavitev na začetni ustvarjalni poti pa so se izkazale za nujne. S številnimi dogodki v okviru raznolikega prenosa znanja Meet the Masters je UGM organizirala sedem sklopov dogodkov in tako izpostavila 21 ustvarjalk, ki so delile svoje znanje s širšo javnostjo.
"Tudi po koncu projekta partnerji vabimo umetnice iz vse Evrope, da postanejo del mednarodne platforme, ki omogoča predstavitev njihovega dela. S preglednim medsektorskim poročilom pa lahko vsi podkrepimo svoje poznavanje reprezentacije žensk v umetnosti in kulturi in pomagamo pri uvajanju sprememb in doseganju enakopravnosti."

Melinda Kostelac: 2. spol, kolagrafija na papirju