
Eno balado, prosim! je projekt, ki združuje glasbo, ples in pripoved, med seboj stkane skozi slovanske kulture in flamenko. Jutri, 9. julija, bo izveden v Klubu CD v ciklu Mala terasa sredi Ljubljane. Dogodki - komorni glasbeni, kabaretni, gledališki - se vrstijo od konca junija v kavarni Kluba CD trikrat na teden. Med drugim se bosta s produkcijo Narodnega doma Maribor Svet večer predstavila 16. julija tudi Vlado Novak in Nataša Barbara Gračner.
V pripovedovanju zgodb z baladami se bosta tokrat ustvarjalno srečali Zvezdana Novaković, vokalistka, harfistka, komponistka in performerka, ter Urška Centa, plesalka flamenka in odrska ustvarjalka. Umetnici sestavljata ekspresiven dvojec, ki ponuja doživet program pesmi, uglasbenih pogovorov, ritmik in melodij, ki združujejo slovanskost, balkanske kulture in flamenko. Zvok postaja gib in rojeva ples, ki se v nezadržni sili občuteno zaganja v drobovje gledalca. "Eno balado zate, drugo zame," je moto njunega čuječega pogovora in rdeča nit pripovedi žensk, ki v sebi čutita globoko segajoče korenine ljudske umetnosti.
Zvezdana Novaković raziskuje zmožnosti svojega ustvarjanja tako v klasičnih in jazzovskih oblikah kot v tradicionalnih: bolgarski vokalni tehniki odprtega glasu in drugih glasbenih in performativnih zvrsteh. V iskanju rezonirajočega petja odprtih glasov se je podala na raziskovanje ljudskih pesmi slovanskih in balkanskih kultur. Sodelovala in učila se je od avtentičnih pevcev Bolgarije, Belorusije, Srbije, Bosne, Poljske, Hrvaške in Slovenije. Urška Centa pa je vsestranska plesna ustvarjalka, ki spaja flamenko z različnimi kulturnimi zvrstmi bodisi sodobnih plesnih in glasbenih umetnosti bodisi bolj tradicionalnih ljudskih. Ob raziskovanju giba in zvoka ustvarja prostore za utemeljitev flamenka kot svobodnega in izjemno osebnega izraznega orodja.
Z Zvezdano Novaković smo se pred projektom v Klubu CD pogovarjali o najnovejši ustvarjalni odpravi pa tudi o koronakriznem obdobju in vsem odpovedanem, prestavljenem ...
Za kakšne vrste žanr gre tokrat?
"V projektu Eno balado, prosim! gre za fuzijo sodobnega flamenka, ki ga glasbeno dopolnjujem z vokalom, harfo in elektronskimi instrumenti, kot je harmonizator vokala, pa looperjem, s katerim se lahko nasnemavam in delam zvočne slike. Vsa slika se poigrava tako s tradicionalnimi flamenko ritmi, kot sta bulerija, martinete, in glasbeno z ljudskimi napevi Balkana, z grlenim petjem. Hkrati pa se dotika nečesa sodobnega in svežega z aranžmaji in performativnimi praksami."
Vaši izleti v različne glasbene sloge, obdobja, čase in prostore so že vaša zaščitna znamka?
"Zmeraj rada odkrivam kaj novega, meni še neznanega, zato sem bila zelo vesela, ko me je vrhunska plesalka Urška Centa povabila k sodelovanju. Ponudila mi je, da bi skupaj ustvarili program za lansko Drugo godbo in rodil se je ta projekt. Sicer mi je bil izjemen izziv pripraviti glasbo za ples, ki je ponekod tradicionalen, ujet v vzorce in zelo kompleksno ritmičen, saj na odru med instrumenti nimam tolkal, samo harfo in vokal, ki pa imata tendenco umiriti in upočasniti. Zato mi je velika odprtost, fleksibilnost in kreativnost Urške pomagala ustvariti tisti vmesni prostor, kjer komunicirava, in tako je kolegica prevzela tolkalski del s plesom in zvokom cepetanja nog. To počne res mojstrsko.
Prvič sem se tudi lotila dela z elektronskimi instrumenti, kar je bil enormen izziv, saj tukaj ne gre zgolj za muziciranje, ampak je potreben velik zalogaj znanja o elektroniki in njenem delovanju, da znaš odreagirati v trenutku, ko grejo stvari po svoje. Drugi izziv elektronskih instrumentov je v tem, da pametno postaviš aranžma in da elektronika ohrani organskost, saj lahko drugače začne zelo zelo hitro najedati. Tako da je bila prav to največja zanka, kako ohraniti avtentičnost z elektroniko."
Osebna izkaznica
Zvezdana Novaković je v Gradcu končala diplomski študij jazz petja, v Mariboru diplomirala iz glasbene pedagogike, v bolgarskem Plovdivu pa je magistrirala iz ljudskega petja slovanskih in balkanskih kultur. Magistrski študij obiskuje ta čas tudi v švedskem Göteborgu, smer kompozicija in nordijsko petje. Od leta 2012 se uči harfo pri mentorici Tini Žerdin. Je performerka in svobodna umetnica, ki piše glasbo za gledališke in lutkovne predstave. V predstavah in performansih sodeluje z Jernejem Lorencijem, Karmino Šilec, Svetlano Makarovič, skupino Laibach, z Vaskom Atanasovskim in drugimi. Deluje kot gost v slovenskih gledališčih: SNG Drama Ljubljana, SNG Maribor, Lutkovno gledališče Ljubljana in Lutkovno gledališče Maribor. Je ustanoviteljica in avtorica mnogih domačih in mednarodnih glasbenih zasedb, kot so vokalna zasedba Slovena Voices (Bolgarija), Bosa (Brazilija), The Voice of the Strings (Švedska), Vellamo & Faronika (Finska), Posedkanje in Trubadurke. Leta 2018 je bila prvonagrajena na World Music Festivalu Zeman, 2011. je prejela prestižni grand prix v poljskem Vroclavu na tekmovanju PPA za "igralsko interpretacijo skladbe", dve leti pozneje pa zasedla drugo mesto med profesionalnimi pevci na tekmovanju folklornih pevcev v bolgarskem Karnobatu.
Svet je postal manj ambiciozen
Kako pa ste preživljali večmesečno ustvarjalno ohromljenost v lockdownu, samoizolaciji. Končno, kako je svobodnjakinji sploh preživeti v tem težkem času?
"Meni je sam lockdown zelo ugajal in mi je prinesel veliko novih in lepih reči. Všeč mi je bilo to, da smo se vsi umirili in svet je postal manj ambiciozen. Danes si ne moreš več privoščiti (še posebno v mojem poklicu, ker če ti ne boš, ne bo noben drug zate) neambicije, kvečjemu se potihoma plazi za našim hrbtom v vedno hujši obliki. Čas sem uporabila za vsakodnevne večurne seanse z glino in se res veliko naučila in postala pravcata lončarka. Imela sem tudi redne privatne ure preko spleta z ljudskimi pevci iz Grčije, Gruzije in Bosne ter se vnovič res veliko naučila. Ves čas pa sem tudi poučevala petje in vodila svoj zbor Grlenice preko zooma. V bistvu sem hvaležna za ta čas, ki sem ga lahko posvetila sebi."
Ogenj, rit in kače
Tokrat ste torej v Klubu CD z Urško Centa in baladami, kako pa sta se sploh našli?
"Urška me je povabila k sodelovanju, da skupaj ustvariva program za lansko Drugo godbo. Za najino čisto prvo srečanje pa sta kriva Damir Mazrek in Tadej Stošič, saj sta pripravila flamenko koncert v KGB-ju v Mariboru in tam sva z Urško prvič skupaj ustvarjali in stali na odru."
