Nerealni lepotni standardi: Tako vam je moda uničila samopodobo

Denis Živčec Denis Živčec
08.05.2022 04:40

Če ob koncu prejšnjega tisočletja niste bili belopolti, brezpogojno srečni, mišičasti in s skandinavskimi obraznimi potezami, potem preprosto niste bili dovolj kul.

Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Poslušaj
Odprtje nove prodajalne​ Abercrombie & Fitch v Hongkongu leta 2012. Koliko strank ima takšno postavo?
Profimedia

​Abercrombie & Fitch (A&F) je ena najbolj priljubljenih ameriških blagovnih znamk oblačil, zlasti za mlade. Čeprav je bilo podjetje ustanovljeno že leta 1892, je vrhunec priljubljenosti doseglo v devetdesetih letih preteklega in prvih letih 21. stoletja, ko je postalo simbol ameriških "kul otrok".

Netflixov dokumentarec White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch, ki je bil v zadnjem času deležen velike medijske pozornosti, prikazuje Abercrombie & Fitch kot najboljšega predstavnika ameriškega višjega srednjega razreda tistega časa: belca, prežetega s tihim rasizmom in željo po ekskluzivnosti. Gre za generacijo, ki svojo otroke utesnjuje z nerealnimi lepotnimi standardi in se boji vsakega, ki ji ni podoben, pa naj gre za temnopolte, Azijce ali ljudi z višjo telesno težo.

Znamka, ki cilja na čednega, priljubljenega smrkavca

V znamenitem intervjuju z Mikom Jeffriesom, izvršnim direktorjem A&F iz leta 2006, smo prebrali njegove besede: "V vsaki šoli so kul in priljubljeni otroci in obstajajo tisti, ki niso prav zelo kul. Iskreno, ciljamo na kul otroke. Ciljamo na čednega ameriškega smrkavca z dobrim odnosom in kopico prijateljev. Veliko ljudi temu ne more pripadati. Smo izključujoči? Absolutno."

Čvrsti, fotogenični in spolno namigujoči mladci so postali zaščitni znak ene najbolj prepoznavnih znamk na svetu.
Profimedia

Film White Hot na različnih primerih prikazuje prav to ekskluzivnost, o kateri govori Jeffries, odgovoren za blagovno znamko in njeno poslovno politiko. Gre za ekskluzivnost, ki podpira samo en tip postave, izklesano mlado telo belca, in samo en tip odnosa do življenja - kul, sproščen, mladosten moški, optimističen in z nekaj denarja na računu.

Ni naključje, da je v istem intervjuju tarnal, kako mu ni všeč, če je kdo ciničen ali nataknjen, ker to preprosto ni kul. Žvižgači iz A&F v filmu govorijo o diskriminatornih praksah pri zaposlovanju in v korporativni kulturi. Podjetje je pristalo na sodišču, ker je vodstvo sestavilo seznam delavcev, ki so jih ocenili po videzu in razvrstili njihovo polt glede na temnost. Nekoč so izgubili tožbo, ker so eni od zaposlenih prepovedali nošnjo pokrivala iz verskih razlogov. V korporativnih gradivih, pravi eden od žvižgačev, je bilo zapisano, da je zaposlenim prepovedano nositi dreadlockse.

Čeprav se film začne kot nostalgičen poklon blagovni znamki in Ameriki, kakršna je bila nekoč, kmalu postane jasno, da se pravzaprav ukvarja s škodljivim vplivom A&F na ameriško družbo in njene vrednote.

Dobrodošli v naši prodajalni. Če vam bo v njej sploh kaj prav.
Profimedia

Direktorica Alison Klayman, milenijka, ki je bila najstnica ravno na vrhuncu priljubljenosti znamke, je dejala, da želi pokazati, kako je podjetje vplivalo na navadne ljudi. In to jo je po poročanju Guardiana pripeljalo do "standardov lepote in strukturnega rasizma".

"Eksoti" v skladišču, Američani za blagajnami

Film trdi, da je A&F na nek način ogledalo ameriške kulture ali vsaj njen del in da jo je Jeffries spremenil v kombinacijo spolne privlačnosti Calvina Kleina in ameriškega pridiha Ralpha Laurena.

Prodajalno v Londonu je leta 2012 odprla gruča natreniranih mladeničev, ki so spominjali na reševalce iz vode.
Profimedia

Generalni direktor je v svojih trgovinah dajal prednost določenemu tipu ljudi: belopoltim, suhim, z evropskimi obraznimi potezami, ki so spominjale na Skandinavce. Tudi njihovi zaposleni so morali izgledati "dovolj v slogu A&F".

V praksi je to pomenilo, da so temnopolti in Južnoameričani delali v skladiščih, stran od strank, saj njihov videz ni dovolj dobro predstavljal blagovne znamke. Podjetje tudi ni želelo izdelovati oblačil večjih velikosti, saj se podobi znamke prilega le "popolno telo". Navedbe iz filma je v intervjuju za Bloomberg potrdila Ria Dean, ki je delala v londonski trgovini: "Čistilke so bile iz Južne Amerike. Ljudje, ki so čez noč polnili police, so bili večinoma iz Južne Azije. Manjšine so stlačili v temne hodnike. Bližje ko si bil sprednji strani prodajalne in vhodu, bolj je bilo osebje belopolto in ameriško." Ria Dean je na sodišču dobila tožbo proti A&F, ker so jo skrili pred strankami zato, ker ima namesto ene roke protezo.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.

Sposojene vsebine

Več vsebin iz spleta