Ko oblast ne prenese satire

Boris Jaušovec Boris Jaušovec
07.05.2020 05:00

Črna gora je po oceni organizacije Freedom House iz statusa demokratične države zdrknila v status avtoritarne države v tranziciji.

Do knjižnice priljubljenih vsebin, ki si jih izberete s klikom na ♥ v članku, lahko dostopajo samo naročniki paketov Večer Plus in Večer Premium.
NAROČI SE
Glasovno poslušanje novic omogočamo samo naročnikom paketov Večer Plus in Večer Premium.
Poslušaj
Pridih normalnosti: frizerski in brivski saloni so znova odprti.
EPA

V Beranah smo se po telefonu pogovarjali z mariborskim študentom arhitekture Filipom Radojevićem. Doma v Črni gori je že od konca februarja, saj je tja odpotoval po zimskih izpitnih rokih. Nato se marca v Slovenijo in v Maribor na študij zavoljo pandemije novega koronavirusa ni mogel več vrniti: "Sedaj od doma pripravljam magistrsko nalogo in konzultacije potekajo na daljavo. Upam pa, da se čim prej vrnem v Maribor in da bom lahko nalogo zagovarjal v živo."

Plačati, česar ne smejo koristiti

"Mnogi tuji študentje so se v istem času vračali domov, zdaj pa ne moremo več nazaj. Meje so se vmes zaprle. Imamo pa tuji študentje, ki študiramo v Mariboru, vsi isti problem. Bili smo nastanjeni v Študentskih domovih Maribor, pa smo dobili obvestilo, čeprav so naše študentske sobe prazne, kot so to od nas tudi zahtevali, da moramo plačati stanarino za marec in za april. Ta za tuje študente v Mariboru je najemnina 130 evrov na mesec, za slovenske pa 80, ker imajo stanarino subvencionirano. Toda slovenskim študentom tega ni treba poravnati. Tuji študentje smo pisali upravi domov. Predsinočnjim smo dobili elektronski odgovor, da zgolj delajo po pravilih, ki jih je določilo pristojno ministrstvo, a da se bodo o tem problemu še pogovarjali. Slovenija je bila vselej doslej naša dobra gostiteljica, zato menim, da se bo rešil tudi ta zaplet," potoži Radojević. O tem smo povprašali direktorico Študentskih domov Maribor Majo Krajnc Ružič. Potrdila je, da bo sestanek z odgovornimi na ministrstvu še ta teden in da na to težavo tujih študentov opozarjajo že od vsega začetka.
Radojević pove, da so ta teden tudi v Črni gori pričeli sproščati nekatere ukrepe, ki jih je vlada sprejemala v boju zoper pandemijo že od prve polovice marca: "Ukrepi so bili precej rigorozni, tudi kazni so se ob ponavljanju prekrškov utegnile povzpeti na več tisoč evrov. Od ponedeljka imamo krajšo policijsko uro. Zdaj velja vsak dan od 23. ure zvečer do 5. ure zjutraj naslednjega dne. Pred tem se je začela že ob 19. uri, za konce tedna pa je veljala od sobote zjutraj do ponedeljka zjutraj. Zadnjih deset dni v Črni gori ni bilo novih okuženih s koronavirusom oziroma pred petimi dnevi le eden. Zdi se, da so ukrepi nekako zalegli." V Črni gori je bilo do včeraj znanih 323 okuženih z boleznijo covid-19, štirje so bili v intenzivni negi. Mrtvih so v 750-tisočglavi Črni gori našteli doslej osem. Testov so naredili razmeroma malo, le 7816.
Radojević poudari, da je morda najbolj k zajezitvi okužb pomagalo to, da se je vlada odločila, da bo Črnogorce, ki so se vračali iz tujine, sploh iz držav, ki so imele najhujše izbruhe virusa, denimo Italija, vrnila s posebnimi letali: "Tako so preprečili kaos na mejnih prehodih in so lahko te ljudi prestregli na podgoriškem letališču ter jim zaukazali 14-dnevno samoizolacijo oziroma karanteno, slednjo, denimo, prav v tukajšnjih študentskih domovih. Tako so dokaj preprečili prenos virusa po državi."

Koronakriza oblasti pride prav

Tudi v Črni gori od ponedeljka smejo na pijačo na terase in vrtove gostinskih lokalov, odprli so se frizerski in drugi saloni, fitnesi, butiki in druge manjše trgovine, ne le tiste z živili. "Še je treba upoštevati varnostne ukrepe, najprej fizično distanco dva metra, v zaprtih prostorih si nadeti zaščitno masko. Obleko v trgovini pomeriš, in če je ne kupiš, gre v karanteno in podobno. Šole ostajajo zaprte. Otroke bodo ocenili na podlagi ocen iz prvega tričetrtletja šolskega leta. Hudo je, ker je črnogorsko gospodarstvo zelo odvisno od turizma. Vlada je sedaj sprožila kampanjo v Nemčiji. Vabi s smelo trditvijo, da koronavirusa pri nas več ni, in napovedjo, da bo strateško za turiste odprla mejo junija." Meni, da se rojaki disciplinirano držijo omejitev: "Nekaj iskric je bilo okoli pravoslavne velike noči. A konfliktov med vlado in Srbsko pravoslavno cerkvijo smo že vajeni. Eni drugim že dlje časa mečejo polena pod noge, torej vzrok ni v omejevalnih ukrepih zavoljo epidemije."
Črnogorce morda lahko bolj skrbi ugotovitev nevladne organizacije Freedom House, ki ocenjuje stanje demokracije v svetu. Prvič po letu 2003 je Črna gora zdaj po njeni oceni iz statusa demokratične države zdrknila v status avtoritarne države v tranziciji. Seveda je za ta zdrs kriva oblast, ki je začela preganjati svobodo govora. V pripor je pahnila več novinarjev, češ, da širijo laži. Izredno stanje zavoljo koronavirusa je predsedniku Milu Đukanoviću in premieru Dušku Markoviću prišlo prav za utišanje kritikov, pravijo opazovalci. V priporu se je za 72 ur predvčerajšnjim, kot pišejo podgoriške Vijesti, tako znašel Velimir Čabarkapa, 29-letnik iz Plevlje. Ob škandaloznem odkritju pol tone kokaina na črnogorski ladji Budva v Hamburgu pred petimi dnevi je na družabnem omrežju satirično priredil črnogorsko himno. Državni tožilec ga preganja po službeni dolžnosti zavoljo menjave oziroma norčevanja iz državnih simbolov.

Ste že naročnik? Prijavite se tukaj.

Želite dostop do vseh Večerovih digitalnih vsebin?

Naročite se
Naročnino lahko kadarkoli prekinete.